MÁME PRE VÁS NOVÚ PRACOVNÚ PONUKU

Hľadáte prácu v školskej jedálni? Pozrite sa do našej ponuky v sekcii KARIÉRA.

 

Aktuálne ponúkame 2 pracovných miest a novú pracovnú pozíciu hľadá 1 ľudí.

Chcete získať trvalý prístup ku všetkým informáciám a využívať aj veľa ďalších výhod? Staňte sa členom 1.AŠKOS . Zaregistrujte sa

Stanovisko rezortu pôdohospodárstva k požiadavkám 1.AŠKOS v kontexte realizácie Školského programu

Vážené členky a členovia 1.AŠKOS,

V predchádzajúcich správach sme Vás informovali, že Prvá asociácia školského stravovania iniciovala rokovanie kompetentných a zúčastnených strán pre zabezpečenie Školského programu ovocie a mlieko do škôl, ktoré sa uskutočnilo dňa 28.9.2020 s cieľom napomôcť udržateľnosti Školského programu.

1.AŠKOS v rámci tohto rokovania predložila aj návrhy na riešenie a požiadavky, na ktoré Vám prinášame práve obdŕžané stanovisko Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR :

4458810

Návrhy na riešenia a požiadavky predložené Prvou AŠKOS a stručný výťah z odpovedí MPRV SR :

  1. Poskytovať školám a školským zariadeniam školské výrobky bezodplatne.

MPRV SR :

Ohľadom   Vášho  návrhu  dodávať  školám  školské  výrobky  v rámci školského programu bezodplatne, Vám MPRV SR môže potvrdiť, že školské výrobky skutočne možno v rámci školského programu školám, z pohľadu týchto škôl dodávať aj bezodplatne, avšak s tým, že úhradu za ich dodanie uhradí iný subjekt, alebo že finančné prostriedky na tieto školské výrobky škola dostane napríklad formou daru. Nie je možné, aby za tieto školské výrobky nebola platená nijaká úhrada popri finančnej pomoci na ich dodávanie alebo distribúciu v rámci školského programu, pretože táto úhrada zahŕňa DPH, ktorú nemožno odvádzať zo samotnej pomoci. Je však možné, aby bola táto úhrada školou platená napríklad formou započítania pohľadávok, teda bez samotného prevodu na účet  (ak  majú škola a dodávateľ' voči sebe vzájomne započítateľné pohľadávky). Naplnenie tohto variantu bezodplatného poskytovania školských výrobkov z pohľadu škôl je však v plnej miere na dohode medzi školami a ich dodávateľmi, prípadne aj tretími subjektmi. Školské výrobky teda možno v rámci školského programu školám z pohľadu týchto škôl  dodávať aj bezodplatne,  ale v konečnom dôsledku za úhradu zahŕňajúcu DPH, ktorá by sa uhrádzala vyššie uvedeným spôsobom, avšak bez neželaného rozpočtového zaťaženia samotnej školy. 

 

  1. V záujme nezvyšovania administratívnej náročnosti vedúcich ZŠS pri realizácii Školského programu žiadame deklarovať kompetentnými orgánmi pre kontrolu uplatňovania Školského programu v školách, že  uvádzať školské výrobky v rámci povinnej dokumentácie ZŠS s nulovou hodnotou ( napr. v stravnom liste a i.), sa bude považovať za regulárnu prax.

MPRV SR :

Je samozrejmé, že školské výrobky možno v rámci školského programu celkom legálne distribuovať aj prostredníctvom zariadení školského stravovania, čo je jednoznačne ustanovené aj v § 6 ods. 8 prvej vete nariadenia vlády SR č. 200/2019 Z. z. v  znení nariadenia vlády  SR č. 195/2020 Z. z. Pokiaľ ide o stravný list tvoriaci dokumentáciu zariadenia školského stravovania, tak pravidlá vykonávania školského programu SR nijakým spôsobom nezakazujú ani neobmedzujú uvádzanie školských výrobkov distribuovaných v rámci školského programu v takomto dokumente. Z pohľadu orgánov štátnej správy vykonávajúcich administráciu a kontrolu vykonávania školského programu na jednotlivých školách na účely posúdenia oprávnenosti vykonaných činností na poskytnutie pomoci je však dôležité, aby škola dokázala odsledovať množstvá školských výrobkov dodaných v rámci školského programu a množstvá týchto školských výrobkov, ktoré škola následne vydala svojim deťom a žiakom zapojeným do školského programu. Školy totiž o týchto množstvách poskytujú ich dodávateľom vyhlásenia, ktoré potom Pôdohospodárska platobná agentúra páruje s dokladmi o účtovných prípadoch na strane dodávateľov, ktoré vznikli v dôsledku dodávok týchto množstiev do týchto škôl (teda predovšetkým s faktúrami o ich dodaní). Uvádzanie školských výrobkov distribuovaných v rámci školského programu prostredníctvom zariadenia školského stravovania v stravnom liste tohto zariadenia teda nie je v rozpore s pravidlami vykonávania školského programu v SR, pokiaľ tieto školské výrobky nebudú používané ako komponenty riadnych školských jedál alebo nápojov vydávaných rámci školského stravovania

 

  1. Zvážiť možnosť poskytovania školských výrobkov (ovocia a zeleniny) formou automatov a vyčleniť na tento účel finančné prostriedky.

MPRV SR :

Pokiaľ ide o poskytovanie pomoci na distribúciu školských výrobkov ovocia a zeleniny alebo spracovaného ovocia a zeleniny v rámci školského programu prostredníctvom výdajných automatov, tak nariadenie vlády SR č. 200/2019 Z. z. v znení nariadenia vlády SR č. 195/2020 Z. z. v súčasnosti poskytovanie pomoci na takúto formu dodávania týchto školských výrobkov neumožňuje. Vôbec však nie je vylúčené ustanoviť takúto možnosť novým nariadením vlády SR, ktoré by upravovalo vnútroštátne pravidlá vykonávania školského programu v  Slovenskej republike na ďalšie školské roky.

 

  1. Zabezpečiť finančnú kompenzáciu pre zamestnancov (ZŠS) za realizáciu Školského programu v praxi a koncepciu spôsobu prerokovať s 1.AŠKOS.

MPRV SR :

Rozumieme, že máte záujem aj o riešenie problematiky financovania nákladov spojených so samotným vykonávaním školského programu na jednotlivých školách, a to predovšetkým mzdových nákladov. Takéto náklady uhrádzané z verejných finančných prostriedkov členského štátu Európskej únie sa však podľa pravidiel EÚ vyslovene nesmú uhrádzať z finančných prostriedkov EÚ určených na poskytovanie pomoci na vykonávanie školského programu.

Preto MPRV SR už v roku 2017 rokovalo s ministerstvom školstva o možnosti upraviť financovanie mzdových nákladov na týchto zamestnancov a taktiež v tomto roku 2020 v rámci pripomienkového konania k novele zákona č. 597/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov vznieslo pripomienku v nasledovnom znení:

           "Navrhujeme ustanoviť možnosť poskytnúť z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky príspevok na vykonávanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie.

Odôvodnenie:    Zavedením takejto možnosti financovania  z rozpočtovej  kapitoly MŠVVaŠ SR sa zabezpečí,  že školy, ktoré sa z vlastnej iniciatívy zapoja do európskych programov, nebudú musieť náklady spojené s vykonávaním týchto programov znášať len z vlastných zdrojov, ale bude im na to možné poskytnúť uvedený príspevok. Jedným z takých programov je  tzv. školský program ustanovený v čl. 23 ods. 1 nariadenia (EÚ)č. 1308/2013 v platnom znení.".

 

  1. Spolupracovať s 1.AŠKOS pri príprave legislatívnych zmien týkajúcich sa realizácie Školského programu s cieľom prechádzať podobným situáciám aká nastala v súčasnosti pri realizácii Školského programu v praxi.

MPRV SR :

MPRV SR samozrejme pri tvorbe návrhov vnútroštátnych právnych predpisov upravujúcich vykonávanie školského programu v Slovenskej republike môže spolupracovať aj so zástupcami zariadení školského stravovania, ak by sa ich nejaká navrhovaná zmena týchto predpisov mohla priamo dotknúť. V každom prípade však ministerstvo pôdohospodárstva pri tvorbe takýchto predpisov spolupracuje s ministerstvom školstva SR a ďalšími subjektmi, ktoré sa zúčastňujú pripomienkového konania.

 

  1. Participovať na zaškoľovaní a ďalšom vzdelávaní zamestnancov ZŠS v súvislosti so Školským programom a jeho aplikáciou v praxi:

MPRV SR :

Ministerstvo pôdohospodárstva je ochotné spolupracovať pri uskutočňovaní školení zamestnancov vykonávajúcich prácu v rámci zariadení školského stravovania ohľadom vykonávania Školského programu, ak budú takéto školenia organizované.

 

Za 1.AŠKOS dodávame, že táto ochota rezortu pôdohospodárstva spolupracovať v oblasti školenia zamestnancov ZŠS sa už potvrdila, a to prísľubom účasti zástupcov MPRV SR a Pôdohospodárskej platobnej agentúry na webinári, ktorý pre Vás pripravujeme v najbližších dňoch, a ktorého ústrednou témou bude práve realizácia Školského programu ovocie a mlieko v praxi.

Zároveň Vás ubezpečujeme, že 1.AŠKOS bude aj naďalej vyvíjať snahu pri dosiahnutí kompenzácie pre zamestnancov ZŠS za realizáciu Školského programu, pri možnosti pripomienkovať priamo legislatívne zmeny a pod.

Záverom opäť pripomíname, že výrobky distribuované v rámci Školského programu nemôžu byť hradené z finančného limitu na nákup potravín v školskom stravovaní, a takisto tieto výrobky nesmú byť používané na výrobu jedál v zariadeniach školského stravovania, aj keď distribúcia prostredníctvom ZŠS je možná.

Celé znenie stanoviska Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR :

 

Vaša 

 

Partneri

biele-logo biele-logo

Prihlásenie

Zabudli ste svoje heslo?

Nie ste u nás prihlásený/á?

Zaregistrujte sa

  • prístup do neverejnej časti webu
  • možnosť sťahovania dokumentov
  • možnosť prispievať do diskusií k odborným článkom
  • zľavy pre členov na rôzne akcie a vybrané produkty
Registrácia >