Chcete získať trvalý prístup ku všetkým informáciám a využívať aj veľa ďalších výhod? Staňte sa členom 1.AŠKOS . Zaregistrujte sa

Školské mlieko a ovocie pridáva zariadeniam školského stravovania starosti

Vážené členky a členovia I.AŠKOS,

Tak ako sme Vám sľúbili v predchádzajúcich správach, poskytujeme Vám aktuálne stanovisko, ktoré sme dostali z Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR k realizácii celospoločenských programov podpory zdravia v školách  -  Školské ovocie a mlieko.  

2571

Podľa tohto vyjadrenia rezortu pôdohospodárstva je evidentné, že Školské ovocie a mlieko nie je možné uhrádzať z finančného limitu na nákup potravín. Nech sa páči, tu je text predmetného stanoviska:

"V prvom rade by sme radi uviedli na pravú mieru, že nariadenie vlády SR č. 195/2020 Z. z. nijakým spôsobom nereguluje financovanie úhrad za školské výrobky (resp. za poľnohospodárske výrobky uvedené v prílohách č. 1 a 2 k nariadeniu vlády SR č. 200/2019 Z. z. v znení nariadenia vlády SR č. 195/2020 Z. z.) medzi školou na jednej strane a deťmi a žiakmi na strane druhej, pričom takéto financovanie žiadna verzia nariadenia vlády o vykonávaní školského programu (resp. programu ustanoveného v čl. 23 ods. 1 nariadenia (EÚ) č. 1308/2013 v platnom znení) v Slovenskej republike ani v minulosti neregulovala. Toto nariadenie vlády SR reguluje a v minulosti regulovalo akurát maximálnu výšku úhrad za školské výrobky, ktoré možno žiadať od školy alebo od dieťaťa či žiaka zapojených do školského programu.

Vaša otázka sa zrejme týka použitia úhrad nákladov, ktoré uhrádza zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka vo výške nákladov na nákup potravín a režijných nákladov na prevádzku zariadenia školského stravovania zriadeného obcou, samosprávnym krajom alebo orgánom miestnej štátnej správy (v praxi okresným úradom), určených podľa školského zákona. Tieto sa samozrejme používajú len na uvedené účely týkajúce sa poskytovania školského stravovania a nie na iné účely, ako napríklad na zabezpečovanie spoločného programu Slovenskej republiky a Európskej únie, akým je aj školský program. Toto však vyplýva z predpisov v gescii rezortu vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, a to predovšetkým zo školského zákona, resp. z jeho ustanovení § 140 ods. 8 až 10 a § 141 ods. 4 až 6. To isté platí aj na časť dotácie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa, ktorá sa vyčerpá na pokrytie vyššie uvedenej úhrady nákladov na nákup potravín a úhrady režijných nákladov.

Školský program je teda spoločným programom Slovenskej republiky a Európskej únie, ktorý samozrejme možno vykonávať aj prostredníctvom zariadení školského stravovania, prostredníctvom ktorých sa môžu školské výrobky v rámci tohto programu deťom a žiakom distribuovať, avšak tieto výrobky zároveň nesmú slúžiť na prípravu riadnych školských jedál a nesmú sa nimi ani nahrádzať výrobky, ktoré majú byť ich súčasťou (s výnimkou bezodplatného vydávania riadnych školských jedál) (Čl. 11 delegovaného nariadenia (EÚ) 2017/40 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?qid=1599461798438&uri=CELEX:32017R0040).

Žiaden predpis z dielne Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky však nereguluje a nikdy nereguloval spôsob financovania úhrad za školské výrobky distribuované v rámci školského programu medzi školou na jednej strane a deťmi a žiakmi na strane druhej. Škola na tento účel môže samozrejme použiť aj vlastné zdroje, ktoré nie sú viazané na iný účel, než akým je bežné školské stravovanie."

Vaša

 

 

Partneri

biele-logo biele-logo

Prihlásenie

Zabudli ste svoje heslo?

Nie ste u nás prihlásený/á?

Zaregistrujte sa

  • prístup do neverejnej časti webu
  • možnosť sťahovania dokumentov
  • možnosť prispievať do diskusií k odborným článkom
  • zľavy pre členov na rôzne akcie a vybrané produkty
Registrácia >