Chcete získať trvalý prístup ku všetkým informáciám a využívať aj veľa ďalších výhod? Staňte sa členom 1.AŠKOS . Zaregistrujte sa

Škody na potravinách a pracovnoprávne vzťahy

Prinášame Vám najnovšie informácie k pracovno-právnym vzťahom a možnosti riešenia skladových zásob v súvislosti s opatreniami prijatými 12. marca 2020.

korona

Usmernenie MŠVVaŠ SR

V nadväznosti na ďalšie prijaté opatrenia Ústredným krízovým štábom SR a ministerky školstva, vedy, výskumu a športu SR o prerušení vyučovania na školách a školských zariadeniach v období od 16. marca 2020 do 27. marca 2020, uvádzame nasledovné.

Ide o prerušenie vyučovania na školách a školských zariadeniach

 od 16. marca  do 27. marca 2020 z dôvodu preventívnych opatrení rezortu školstva na zabránenie šírenia ochorenia COVID-19.

Nejde o karanténne opatrenie nariadené príslušným orgánom verejného zdravotníctva ani o obdobie školských prázdnin.

Ako má postupovať zamestnávateľ s nepedagogickými zamestnancami t.j. s vedúcimi ŠJ, kuchárkami a pomocnými silami v takomto prípade?

Vzhľadom na prerušenie vyučovania v školách a školských zariadeniach zamestnávateľ môže umožniť zamestnancom:

  1. ak to povaha ich práce umožňuje, prácu z domu (tzv. „Home Office“)

Čo je práca z domu (tzv. Home Office)?

Pokiaľ sa tak dohodne zamestnávateľ môže vedúca školskej jedálne vykonávať všetky administratívne práce z domu alebo

  1. majú zamestnanci školskej jedálne osobitný režim práce v obmedzenom rozsahu.

Čo je osobitný režim práce v obmedzenom rozsahu?

Ak sa zamestnávateľ dohodne so zamestnancami školskej jedálne na osobitnom režime výkonu práce na pracovisku v obmedzenom rozsahu, tak aby sa na pracovisku nezdržiaval väčší počet zamestnancov, v takom prípade môže nariadiť kuchárkam dezinfekčné práce napr. 2x v týždni po jednej hodine na pracovisku.

Podľa usmernenia MŠVVaŠ SR uvádzame tri možné varianty riešenia súčasnej situácie, ktoré je potrebné uspôsobiť podľa vlastných podmienok zamestnávateľa.

Čo v prípade ak sa so zamestnancom nie je možné dohodnúť a nie je možné mu prácu prideľovať podľa pracovnej zmluvy?

Ide o „inú“ prekážku v práci na strane zamestnávateľa. Podľa § 142 ods. 3 Zákonníka práce „Ak nemohol zamestnanec vykonávať prácu pre iné prekážky na strane zamestnávateľa, ako sú uvedené v odsekoch 1 a 2, zamestnávateľ mu poskytne 

náhradu mzdy v sume jeho priemerného zárobku.“

 

Ak riaditeľ nariadi napríklad vedúcej ŠJ alebo kuchárke v niektoré dni prácu v škole (ako je uvedené vyššie), má sa za to, že títo zamestnanci boli v práci celý deň, a teda prináleží im 

plat za odpracovaný deň.

 

Podľa § 142 ods. 4 Zákonníka práce

Ak zamestnávateľ vymedzil v písomnej dohode so zástupcami zamestnancov vážne prevádzkové dôvody, pre ktoré zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu, ide o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, pri ktorej patrí zamestnancovi náhrada mzdy

v sume určenej dohodou najmenej 60 % jeho priemerného zárobku. Dohodu podľa prvej vety nemožno nahradiť rozhodnutím zamestnávateľa.“


Ak zamestnanec školy alebo školského zariadenia počas vykonávania práce z domu prejaví príznaky ochorenia COVID-19, zamestnanec je povinný postupovať podľa pokynov orgánu verejného zdravotníctva, t. j. prestane vykonávať prácu z domu z dôvodu, že ochorel a ide o dočasnú pracovnú neschopnosť, pri ktorej mu vznikne nárok na náhradu príjmu od zamestnávateľa počas prvých 10 dní podľa § 4 zákona č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a od 11. dňa nárok na nemocenské od Sociálnej poisťovne podľa § 33 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.

Nariadenie ministerky školstva zatvoriť po dobu 14 kalendárnych dní školy a školské a predškolské zariadenia na celom území SR sa nevzťahuje na zariadenia, kde sú umiestňované osoby, ktoré podliehajú súdnym rozhodnutiam o umiestení.

ZDROJ: https://www.minedu.sk/usmernenie-k-pracovnopravnym-vztahom-v-suvislosti-s-opatreniami-prijatymi-12-marca-2020/

 

Škody na potravinách

 

Čo v prípade, ak Vám v školskej jedálni zostanú na sklade potraviny, ktorých  doba spotreby v čase uzatvorenia školskej jedálne uplynie a tovar sa znehodnotí?

Podľa § 178 ods. 2 Zákonníka práce ak hrozí škoda je zamestnanec povinný upozorniť vedúceho zamestnanca.

Z uvedeného vyplýva, že je vedúca školskej jedálne v tejto mimoriadnej situácii nariadenia uzatvorenia škôl a školských zariadení vrátane školských jedální povinná upozorniť riaditeľa školy, ktorej je súčasťou na možnosť neúmyselného vzniku škody na potravinách, ktorých najneskoršia doba spotreby uplynie počas doby uzatvorenia.

Ako postupovať?

  • upozorniť riaditeľa školy na možnosť vzniku škody na potravinách
  • jedná sa o neúmyselnú a nezavinenú škodu, ktorá vznikla v príčinnej súvislosti s plnením pracovných úloh
  • urobiť písomný súpis všetkých potravín, ktorých doba najneskoršej spotreby uplynula počas uzatvorenia školskej jedálne
  • súpis potravín určených na likvidáciu, podpíše riaditeľ školy, vedúca ŠJ a kuchárka
  • v súpise potravín sa uvedie spôsob likvidácie – nie je potrebné aby takýto postup schvaľovala škodová komisia a to z dôvodu, že ide o mimoriadnu situáciu nariadeného uzatvorenia školskej jedálne ministerskou školstva
  • podľa § 182 ods. 1 Zákonníka práce v zmysle hmotnej zodpovednosti ide takáto škoda - vzniknutý schodok na zúčtovanie v rámci mesačnej uzávierky bez finančných a iných dopadov na vedúcu školskej jedálne
  • pri určení ceny škody sa podľa § 188 Zákonníka práce vychádza z ceny potravín v čase vzniku škody.

Ing. Silvia Tokárová, odborný garant I.AŠKOS

Partneri

biele-logo biele-logo

Prihlásenie

Zabudli ste svoje heslo?

Nie ste u nás prihlásený/á?

Zaregistrujte sa

  • prístup do neverejnej časti webu
  • možnosť sťahovania dokumentov
  • možnosť prispievať do diskusií k odborným článkom
  • zľavy pre členov na rôzne akcie a vybrané produkty
Registrácia >