Chcete získať trvalý prístup ku všetkým informáciám a využívať aj veľa ďalších výhod? Staňte sa členom 1.AŠKOS . Zaregistrujte sa

Najčastejšie nedostatky zistené kontrolnými orgánmi v zariadeniach školského stravovania

Začiatok školského roka 2020/2021 je poznačený mimoriadnou situáciou v súvislosti so šírením COVID-19, zamestnanci školských jedální pracujú v sprísnenom hygienickom režime, náročnosť práce je vyššia ako po minulé roky.  Čakajú nás nové výzvy, opatrenia a povinnosti.

Po opätovnom spustení prevádzok školského stravovania nastupujú zároveň aj kontrolné orgány, ktoré vykonávajú vonkajšiu kontrolu v rozsahu svojej pôsobnosti, preto sme z protokolov o vykonaných kontrolách v školských jedálňach vybrali najčastejšie sa opakujúce kontrolné zistenia, ktoré sme zhrnuli do jednotlivých bodov a pripravili dokument, ktorý by Vám mohol napomôcť k identifikácii prípadných nedostatkov a ich následnému odstráneniu vo Vašej prevádzke.

Na základe vykonaných kontrol v školských jedálňach boli kontrolnými orgánmi zistené nasledujúce nedostatky:

Depositphotos_218134020_l-2015

  1. Neúplná dokumentácia stravovacej prevádzky

Chýbajúce zápisné lístky stravníkov a nevydané rozhodnutie riaditeľa školy/školského zariadenia

  • zápisný lístok sa vydáva v zmysle § 9 ods.1 písm. e) vyhlášky MŠ SR č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania,
  • rozhodnutie sa vydáva v zmysle § 5 ods. 6 písm. a) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov - riaditeľ školského zariadenia rozhoduje o prijatí žiaka do školského zariadenia.

 

Chýbajúce alebo neplatné doklady o odbornej a zdravotnej spôsobilosti

  • Výučný list/maturitné vysvedčenie
  • Osvedčenie o odbornej spôsobilosti
  • Zdravotný preukaz

 

Nedostatky v označovaní

  • Jedálny lístok neobsahuje informáciu o alergénoch/množstve
  • Nevyznačená zmena v jedálnom lístku

 

Správna výrobná prax HACCP

  • nevykonávanie monitorovania CCP a nevedenie evidencie (evidencia o príjme a skladovaní potravín, príprave a výdaji teplých pokrmov, likvidácii kuchynského odpadu, vykonávanej sanitácii, deratizácii, dezinfekcii a dezinsekcii),
  • vypracovanie systému HACCP „len pre účely kontrolných orgánov“ – ignorácia tohto dokumentu zamestnancami.

 

V zmysle § 9 vyhlášky MŠ SR č. 330/2009 o zariadení školského stravovania:

,,(1) Dokumentáciu stravovacieho zariadenia tvorí najmä

a) zriaďovacia listina,

b) prevádzkový poriadok,

c) evidencia osvedčení o odbornej spôsobilosti a zdravotnej spôsobilosti zamestnancov,

d) stravný lístok alebo evidencia kreditných kariet,

e) zápisný lístok stravníka,

f) normovací hárok alebo stravný list,

g) jedálny lístok,

h) obratová súpiska zásob,

i) výkaz stravovaných osôb,

j) dokumentácia správnej výrobnej praxe,

k) záznam o odkladaní vzoriek stravy,

l) skladová karta,

m) kniha prijatých faktúr a odoslaných faktúr,

n) peňažný denník,

o) prehľad inkasa stravného,

p) evidencia odpadu,

q) kniha objednávok,

r) dodací list,

s) kniha pracovných porád a preškolení,

t) záznamy z kontrol.

(2) Dokumentácia sa vedie v písomnej podobe alebo v elektronickej podobe.“ – celý text vyhlášky MŠ SR č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania - link: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/330/20090901.

 

  1. Používanie neplatných finančných pásiem, alebo nesprávne používanie  Materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie

Na webovej stránke Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR sú zverejnené :

 

  1. Nedostatky pri skladovaní kuchynského odpadu
  • nezabezpečená likvidácia organického odpadu,
  • nevhodné skladovanie organického odpadu,
  • skladovanie odpadu priamo v kuchyni alebo v sklade potravín,
  • skladovanie v neoznačených, neuzatvárateľných nádobách,
  • nesprávna manipulácia so zvyškami pokrmov – skrmovanie hospodárskymi alebo domácimi zvieratami,
  • chýbajúci obchodný doklad (zberný list) o likvidácií odpadu,
  • nevedie sa evidencia o dennom množstve odpadu.

 

  1. Nedostatky v osobnej hygiene
  • nedostatočná hygiena rúk,
  • nevhodný pracovný odev,
  • nedostatočná hygiena pracovného odevu,
  • chýbajúca pokrývka hlavy,
  • nepoužívanie jednorazových rukavíc,
  • opúšťanie pracoviska v pracovnom odeve,
  • nie je  možnosť výmeny pracovného odevu v prípade jeho znečistenia,
  • šperky, hodinky, nalakované nechty.

 

  1. Nedostatky v prevádzkovej hygiene
  • nedostatočná hygiena prevádzky, kuchyne, manipulačných priestorov, skladov,
  • nedostatočná hygiena chladiacich a mraziacich zariadení
  • skladovanie nepotrebných predmetov na prevádzke (plastové nádoby z olejov, džemov, papierové krabice a pod.),
  • nevybavenie umývadiel hygienickými potrebami, nevedie sa evidencia kontroly sanitácie prevádzky.

 

  1. V prevádzke ZSS je zakázané
  • používať hliníkový riad,
  • zmrazovať požívatiny, ktoré neboli do zariadenia dopravené v zmrazenom stave od výrobcu,
  • vstup nepovolaným osobám do výrobných a skladovacích priestorov,
  • vstup osobám v odevoch z infekčného prostredia,
  • vstup zvieratám (s výnimkou vodiacich psov),
  • fajčiť vo všetkých priestoroch zariadenia školského stravovania.

 

Veríme, že Vám zosumarizované kontrolné zistenia z protokolov o vykonaných kontrolách pomôžu pri odstránení prípadných nedostatkov vyskytujúcich sa vo Vašom zariadení školského stravovania.

V závere Vám prajeme veľa zdravia, osobných i pracovných úspechov a kontrol bez kontrolných zistení.

 

 

Vaša

 

 

 

 

 

https://Freepik&as_content=api&as_audience=404&as_camptype=test-bannernofiltersquare-b&tduid=d068bcea5f944de0fa4ee2fe4a216ea1&as_channel=affiliate&as_campclass=redirect&as_source=arvato

Partneri

biele-logo biele-logo

Prihlásenie

Zabudli ste svoje heslo?

Nie ste u nás prihlásený/á?

Zaregistrujte sa

  • prístup do neverejnej časti webu
  • možnosť sťahovania dokumentov
  • možnosť prispievať do diskusií k odborným článkom
  • zľavy pre členov na rôzne akcie a vybrané produkty
Registrácia >